Jídlo na cesty

27.11.2019

Instantní jídla. Jsou i lepší věci čím se živit na cestách, ale váha, voda, cena, plyn na vaření jsou věci, které nás k nim stále dokola vrací. Takže předesílám, že následující článek není pro gurmány na cestách!


Obecně to bývá tak, že hlavní podmínky toho, co se bude jíst, jsou: 

  1. jak dlouho se to vaří?
  2. kolik na to potřebuji vody?
  3. kolik to váží?
  4. je to dostatečně výživné?
  5. dá se to jíst?! (V tomhle směru, pravda, má každý limity jinde!)

Na základě posledních pár let cestování jsem si vybudovala solidní nenávist k čínským polévkám, ačkoliv mnoho lidí se jimi cpe horem dolem, já už tohle nezvládám (tady je ta má pomyslná hranice co se jíst ještě dá a co už ne). Taky ovesné kaše už nepatří mezi mé oblíbené snídaně, ty přichází na řadu, až když není hlad, ale HLAD. Ale po pár dnech chůze se nad nimi vždy slituji a můj vztah k nim nakonec pookřeje.  

Posledně na GR 11, kde jsme nasbírali hromadu zkušeností nejen ohledně hladu, jsme si nakoupili cca 85% jídla už před začátkem cesty a vše sbalili do balíků, které se postupně odesílaly. Tak jsme vynaložili maximální úsilí, abychom vymysleli po čem všem budeme toužit, aby to splňovalo podmínky 1)-5) výše a zároveň, aby

  • se to nerozteklo (čokoláda šla bohužel ze hry!)
  • se to nezkazilo na horku
  • to bylo dost energetické, sladké, slané! (protože je pravidlem, že při dlouhodobější fyzické námaze bývá soli a cukru nedostatek)

Na základě všech smutných podmínek, které vyřadili spousty dobrot, se dá aktuální seznam klasiky, co si balím na cesty sepsat následovně:


Na ráno: 

  • ovesné kaše
  • instantní polévky (jak "do hrnečku", tak na delší vaření) 

Na hlavní jídla:

  • těstoviny (expres, 3 min vaření; v rámci úspor vody i plynu, lze instantní rajčatová polévka použít jako omáčka)
  • rýžové nudle (do polévky nebo společně s EM masem a povařenou sušenou zeleninou)
  • kuskus (zalévaný vývarem z bujónu nebo s kořením a vývarem ze sušené zeleniny)
  • instantní bramborová kaše (s EM masem nebo konzervičkou slaných rybiček)
  • sušené sojové maso (bohužel se déle vaří, ale je extrémně výživné, samá bílkovina; povařené v bujónu nebo s kořením)
  • sušený hrášek (ten jsem objevila až na Zélandu, v ČR jsem na něj zatím nenarazila, ale doufám, že bude!)

Na posílení 

(svačinky, které pravidelně a většinou i preventivně dodržujeme- ten nedostatek energie co se dostaví bez svačinky mne vždycky doslova uzemní):

  • müsli tyčinky a další (hodně vybírám dle energetických hodnot)
  • flapjacky (ovesné tyčinky, výživné a dobré)
  • sušené maso (návod na domácí doplním do článku Sušárna)
  • tvrdé salámy
  • sušená zelenina (původně byla určená jen do vaření, ale časy se mění a bývá hlad)
  • sušené ovoce (zejména jablka, brusinky, rozinky, banány, meruňky, ananas)
  • solené arašídy (co je slané, to je dobré!)

Dále:

  • sůl a pepř, společně s kari tvoří takovou mojí klasiku, co se hodí skoro do všeho jídla
  • pytlíky s čajem

Na dlouhé treky:

  • sáčky na přípravu rehydratačního roztoku (Vývoj mého vztahu k téhle nechutnosti byl zajímavý- zpočátku jsem to pila jen z racionálních důvodů a žaludek se mi obracel a pokoušel se to dostat ven, postupem času mi ta extrémně divná kombinace slané a sladké chuti chutnala čím dál tím víc, tělu ubývala sůl a minerály díky dlouhodobé námaze a pocení.)
  • magnesium (které, kromě toho, že to je dobrota, i pomáhá proti křečím)
  • ještě lépe magnesium s vitamínem B6 (který pomáhá mj. proti únavě)


Tipy na jídlo, které si můžete připravit sami doma:

jQuery Tlačítko na začiatok by William from Wpromotions.eu