Porovnání batohů

27.11.2019

Vybrat ten správný batoh je umění! My jsme porovnali ty naše: Fjallraven Kajka 65 vs. Osprey Kyte 66 vs. Deuter Aircontact SL 65+10

Každý má jiný styl cestování, balení, stravování. Každý má jiný názor a jiné zkušenosti. A my vám zkusíme předat naše "batohové" zkušenosti, nasbírané převážně na delších trecích, které jsme absolvovali stylem, který je tak na půl cesty mezi ultralight a mezi treky "natěžko". Na následujících řádcích jsme popsali tři různé modely batohů (Fjallraven Kajka 65 l, Osprey Kyte 66 l, Deuter Aircontact 65+10 l), jaké jsou jejich výhody a nevýhody, co na nich využíváme a nevyužíváme. Ať tento popis pomůže i vám zjistit jaký typ batohu bude ideální na vaše cesty! 


A ještě na úvod, než se dostaneme k jednotlivým batohům. Při výběru nového batohu by vám následující recenze měly pomoct zodpovědět si tyto otázky: 

1) Na jak dlouhou dobu vyrážím a kolik budu mít věcí? 

Podle toho kolik budete mít věcí si vyberete objem batohu- na vícedenní treky je nejčastější objem od 40 l do 75 l. Nejlepší je si při zkoušení do batohu alespoň cvičně sbalit vybavení velikostí srovnatelné s tím vaším. My se na delší dobu vždy balíme do batohů kolem 65 l, protože máme navíc zrcadlovku s dalším vybavením, a často si bereme s sebou své jídlo.

2) Jak velkou zátěž budu v batohu nosit? 

Budete-li vyrážet na trek, kde nebudete mít možnost častěji doplňovat zásoby jídla nebo vody, je třeba počítat s větší zátěží- proto je potřeba při výběru batohu hledět na velikost a tvar jeho bederního pásu, který nese většinu váhy a dále na to, zda je zádový systém nastavitelný tak, aby vám perfektně padl a zda je dostatečně pevný. Pokud vyrážíte na cestu, kde bude mít váš batoh váhu např. do 10 kg i s jídlem a vodou, stačí drobnější batoh, který je také sám o sobě lehčí. 

3) Co očekávám od "systematiky" batohu? 

Čím víc kapsiček, tím lépe? Promyslete si a vyzkoušejte co budete kam balit a nenechte se při používání batohu svést velkým víkem nebo velkými kapsičkami, které pak mohou batoh doslova vyvádět z rovnováhy. 

4) Jedu na vlně ultralight? 

Ultralight je teď hodně probírané téma a některé jeho myšlenky jsou nám také blízké- užívat si přírody a nenechávat se trápit obrovským závažím v podobě batohu je paráda. Ne vždy ale nejlehčí batoh znamená i nejlepší řešení, je třeba hledat kompromisy. V případě, že vaše vybavení opravdu váží úplné minimum, je zbytečné mít na zádech batoh, který váží skoro stejně jako jeho obsah, je lepší si vybrat drobnější variantu, to je jasné. Nicméně, pokud vyrážíte na cestu, jak už jsme psali v druhém bodu, kde není možné pravidelně doplňovat zásoby jídla a pití, může se stát, že váš batoh najednou z původních 6 kg, které obsahovaly veškerou vaši výbavu i s batohem, vzroste třeba na 16 kg. (Kupř. vím, že dva dny nebude možné nikde nabrat vodu= 2x 2,5 l vody na pití + 2x 0,5 l na vaření večeře, a týden nebude možné dokoupit jídlo, tzn. např. cca 500 g jídla na den = 7 x 500 g = 3500 g, což celkově vychází na 6 l vody a 3,5 kg jídla = 9,5 kg zátěže navíc). Pak záleží i na konstrukci batohu, robustnosti bederního pásu, apod., na které je také třeba brát při výběru zřetel. Ale konkrétněji už dále!

Fjallraven Kajka 65l 

Kajka je bytelný batoh s jednoduchým designem. Je konstruovaný na řádnou zátěž, to se však promítá v jeho váze, která činí 3,2 kg. Balení batohu je velmi snadné a rychlé díky dvojímu přístupu do hlavní komory. Můžete se tedy balit buď klasicky zeshora, nebo rozepnout celý předek batohu a balit jako do kufru. Podle mého ideální řešení, které velmi usnadňuje správné sbalení tak, aby byl batoh vyvážený a co nejlépe se nesl.

Batoh je tedy díky své robustní konstrukci ideální na pochody, kde víte že na zádech ponesete těžkou výbavu s jídlem na týden a déle.


  • váha: 3 200 g
  • cena: 8 990 Kč
  • konstrukce zad: bytelná
  • bederní pás: velký, s vybráním na hroty pánve

Odkaz na oficiální web a samostatný článek věnující se jen Kajce a Matějovým zkušenostem s ní: 


Co tedy od Fjallraven Kajka 65 l očekávat?

Konstrukce

  • zádový systém je pevný a velmi propracovaný, snadno nastavitelný na jakákoliv záda, lze nastavit délku zad i mezeru za krkem mezi ramenními popruhy
  • bederní pás poskytuje velkou podporu pro těžké náklady (v mém případě obejme celé boky)
  • víko batohu lze odepnout a připnout na hrudník (to ideálně batoh vyvažuje, pokud je hodně zatížený a je to velmi praktické)

Systematika a kapsičky

  • batoh je dvoukomorový se třemi možnými vstupy: klasický horní vstup do horní komory; přední vstup, který otevře celou horní komoru zepředu a umožňuje balit se jako do kufru; a spodní vstup do spodní komory
  • zboku batohu jsou umístěny dvě velké kapsy (občas je využívám na camel bag, nicméně je třeba myslet na to, aby byly obě kapsy, případně strany batohu obdobně těžké, jinak bude batoh táhnout na jednu stranu), přes ty vedou stahovací popruhy (jsou dostatečně dlouhé i pro připnutí karimatky)
  • tři kapsy ve víku batohu: dvě kapsy zvenku a jedna menší zevnitř, na vrchu víka je připevněna gumička na odložení horní vrstvy oblečení
  • kapsičky na obou stranách bederního pásu, jedna je ze síťoviny (ani do jedné se nevejdou novodobé mobily)
  • dvě síťované kapsy ve spodní části batohu na bocích (dají se využít pro lahev nebo třeba nepromokavou vrstvu oblečení)
  • v hlavní komoře batohu je kapsa pro camel bag (já ji využívám pro Expres menu)
  • systém na uchycení hůlek je na přední straně batohu (využívám spíše výjimečně, ale při pohybu ve městě praktické)

Vnitřní uspořádání

  • klasické dvoukomorové
  • hlavní komora, lze stáhnout pomocí popruhů na boku batohu, zavírání a stažení popruhem a následně lankem
  • spodní komora na spacák, oddělená od hlavní komory látkou se zipem (do spodní komory se vejde pouze menší spacák, třísezónní Hannah Sherpa 300 se bohužel nevešel)
  • tyto dvě komory jdou tedy bez problému spojit

Konstrukce batohu umožňuje batoh velmi zatížit a ten přitom zůstává stále velice komfortním na nošení. Provedení jednotlivých vstupů velmi usnadňuje balení a systematiku balených věcí. Na batohu velmi oceňuji možnost odepnutí víka z batohu a připnutí na ramenní popruhy na úrovni prsou. Nevýhodou tohoto batohu je snad jenom jeho cena. Ale za tuto cenu si koupíte skvěle zpracovaný batoh z kvalitních materiálů a promyšlenými detaily. 

Zkušenosti: Matěj


Osprey Kyte 66l

Dámský batoh, který Sylvu zlákal před Pyrenejemi. Lehká a drobná konstrukce, která váží jen 1700 g řadí batoh do takové těžší ultralight řady. Nicméně problém nastává tehdy, když je batoh více zatížen. Se zátěží cca do 12 kg se stále ještě nese dobře, poměrně malý bederní pás a měkčí záda jsou na tuto zátěž stavěny. V případě, kdy váha batohu 12 kg přesahuje (a nedejbože dosahuje třeba až k 15-17 kg), stává se batoh utrpením, a je jen otázkou času kdy vás začnou bolet nejen trapézy, ale taky boky rozedřené od drobného bederního pásu. 


Batoh je tedy ideální v případě, kdy se jeho kompletní zatížení i s vodou a jídlem bude pohybovat okolo 10, maximálně 12, kg.

odkaz zde: https://www.rockpoint.cz/kyte-66

  • váha: 1700 g
  • cena: cca 4.000 Kč
  • konstrukce zad: měkčí
  • bederní pás: drobnější


Odkaz na oficiální web:


Co tedy od Osprey Kyte 66 l očekávat?

Konstrukce

  • zádový systém je nastavitelný, jako tomu je u většiny objemnějších batohů (pozor ale, při mé výšce 167 cm mám záda nastavená cca na 80% maximální délky, vyšším slečnám doporučuji variantu s delšími zády anebo pánský batoh)
  • zboku batohu jsou umístěny popruhy na jeho kompresi (to se moc hodí, často je třeba batoh stáhnout, když není kompletně naplněný a potřebujete, aby vám jeho obsah seděl co nejvíc u zad a neplandal v batohu navolno)
  • bederní pás je poměrně drobnější, dosahuje cca pouze na hroty pánve a je měkčí, proto není batoh příliš vhodný na velkou zátěž

Systematika a kapsičky

  • kapsičky na obou stranách bederáku (na jedné straně svačinka a nožík a na druhé kapesník)
  • systém na boku na uchycení hůlek (dokud se během přepravy v letadle neutrhl, sloužil velmi dobře)
  • velké síťované boční kapsy (ideální např. na vodu nebo odpadky) a jedna síťovaná kapsa "zepředu" na batohu (tu využívám minimálně, někdo do ní dává na přechodnou dobu třeba bundu nebo mikinu)- dvě kapsy ve víku přístupné zvenku (jen je třeba odolat a příliš je nenaplňovat, aby batoh zůstal vyvážený)
  • jedna síťovaná kapsa s háčkem na klíče zevnitř víka (často umístím doklady a klíče a celou cestu nevyndavám, vždy mám přehled kde jsou)- víko batohu není možné odepnout
  • velká boční kapsa na zip na jedné straně (často využívám na pláštěnku a bundu, aby byly rychle přístupné)
  • boční vstup na druhé straně (ten využívám minimálně)
  • kapsa na camel bag je umístěna zvnějšku batohu, schovaná je za konstrukcí zad (zpočátku se nám to zdálo jako skvělé řešení, nicméně v praxi mi tohle řešení moc nevyhovuje, v případě, že je batoh naplněný, tak se vak "vyboulí do zad", navíc je stejně třeba camel bag do kapsy vkládat ve chvíli, kdy je batoh ještě prázdný, jinak vás čeká boj, který pravděpodobně prohrajete vy a nebo hydrovak)
  • zepředu na batohu jsou dva popruhy na karimatku (Therm-a-rest Z Lite se vejde tak akorát)
  • zespoda batohu je kapsička s pláštěnkou na batoh

Vnitřní uspořádání

  • klasické dvoukomorové
  • hlavní komora lze stáhnout pomocí popruhů na boku batohu, zavírání a stažení popruhem a následně lankem
  • spodní komora na spacák, oddělená jen látkou a stahovacími popruhy
  • tyto dvě komory jdou tedy bez problému spojit (nicméně já toto rozdělení využívám pokaždé, do spodní komory spacák a karimatku (Boll Karma + a Therm-a-rest Trailpro) nebo pouze spacák (Hannah Sherpa 300), dle velikosti)

Stavba batohu je spíše "želva", je tedy ve srovnání např. s Deuterem (v článku níže) spíš nižší a širší, ve smyslu jeho vzdálenosti od zad, je třeba myslet na správný systém balení- čím těžší věc v batohu, tím blíž k zádům. Měkká konstrukce batohu příliš "neporadí" jak si sbalit. Výhodou ale je, že mám za hlavou prostor na culík či drdol- např. u Deuteru je trošku frustrující, když neustále drkám vlasy o víko, Osprey mi poskytuje v tomto směru víc prostoru. 

Zkušenosti: Sylva


Deuter Aircontact 65+10 SL

Opět dámská varianta batohu (označení SL), tentokrát výrazně mohutný model (jak je u Deuter obecně zvykem). Váha cca 3400 g je sice vyšší, ale napovídá, že konstrukce batohu bude o hodně mohutnější a pevnější. Oproti Osprey Kyte 66 opravdu Deuter Aircontact 65+10 působí jako obr, přestože je jejich objem v základu shodný. Tento batoh cílí na turisty s těžší zátěží, proto má velký bederní pás (tvarem přizpůsobený dámské postavě), který pomůže odlehčit závaží na zádech, má také mekčí ramenní popruhy. Když si nasadíte batoh s obdobou kontrukcí, budete mít na jednu stranu pocit krunýře, ale na druhou stranu víte, že díky tomu jak vás batoh (a zejména bederák) obejme, nebudou vás bolet trapézy ani samotná záda. 


Batoh je tedy ideální v případě, kdy budete na cestě očekávat větší zátěž na zádech např. v podobě jídla na týden nebo velkého množství vody v suchých oblastech.

  • váha: 3400 g
  • cena: cca 8.000 Kč (dnes už existují novější modely, a tak se konstrukce i cena trochu liší)
  • konstrukce zad: pevná
  • bederní pás: mohutný


Odkaz na oficiální web:


Co tedy od Deuter Aircontact 65+10 l očekávat?
Konstrukce

  • zádový systém je nastavitelný, jako tomu je u většiny objemnějších batohů
  • tvrdší zádový systém společně s mohutným bederním pásem předurčují batoh k větší zátěži, sice se v něm chviličku budete cítit jak v brnění, ale rychle si zvyknete a v případě těžšího batohu brzy oceníte, jak vás obejme (chytí a nepustí :) )

Systematika a kapsičky

  • velké kapsy na obou stranách bederáku (na jedné straně svačinka a nožík a na druhé kapesník)
  • jedna velká kapsa ve víku (nutné příliš nenaplňovat, aby se batoh nepřevažoval)
  • síťovaná kapsa s háčkem na klíče zevnitř víka (často umístím doklady a klíče a celou cestu nevyndavám, vždy mám přehled kde jsou)
  • víko batohu je možné odepnout a využít jako příruční zavazadlo (praktické, ale poslední dobou raději jako příruční zavazadlo využíváme nepromokavé vaky, do kterých během cesty balíme spacáky)
  • jedna přední kapsa na zip (možno umístit drobnosti, např. hygienu, nicméně je třeba ji příliš nezatěžovat, aby nepřevažovala batoh dozadu)
  • dvě velké boční na zip (velikostně každá z nich odpovídá 3 l hydrovaku- v případě, že se podaří držet tyto kapsy váhově vyrovnané, na hydro vak jsou velmi praktické, jinak nejčastěji využívám jednu na vodu a druhou na pláštěnku a bundu- stále je ale potřeba balit tak, aby byl batoh vyrovnaný a netáhl na jednu stranu)
  • velký přední vstup (pro někoho ideální na balení, případně vybalování drobností, nicméně já příliš nevyužívám, na rozdíl od Matěje, který už balí jen pomocí předního vstupu)
  • zboku batohu jsou umístěny popruhy na připnutí hůlek, karimatky, stanu nebo dalšího vybavení
  • zepředu na batohu jsou dva popruhy např. na stan nebo na karimatku (poměrně dlouhé)
  • zespoda batohu kapsička s pláštěnkou na batoh

Vnitřní uspořádání

  • klasické dvoukomorové
  • hlavní komora, kterou lze stáhnout pomocí popruhů na boku batohu, zavírání a stažení popruhem a následně lankem
  • spodní komora na spacák, oddělená jen látkou a stahovacími popruhy (velmi objemná, 4 sezónní spacák ze syntetiky se do ní vejde zcela bez problému, případně menší spacák i s nafukovací karimatkou)
  • tyto dvě komory jdou tedy bez problému spojit

Stavba batohu je ve srovnání s Osprey spíše užší a vyšší. Jeho pevnější konstrukce pomáhá s lepším rozložením věcí, ale stále je třeba myslet na to, že čím těžší věc do batohu balíte, tím blíž zádům musí být.

Zkušenosti: Sylva


Na co musíme také myslet?

Jak se batoh ponese ale nezáleží zdaleka jen na tom jaký si vyberete model. Ovlivňuje to několik faktorů:

  • vhodné kalhoty, které mají pod bederním pásem ploché a neagresivní švy
  • vhodná bunda nebo mikina
  • modely s kapsami na bocích a se zipy na těchto kapsách mohou pod bederním pásem pěkně potrápit
  • správné nastavení zad batohu: 
  1. začíná se od pevného sepnutí bederního pásu- ten musí sedět na hrotech pánevní kosti, bederní pás má nést cca 70% váhy batohu!
  2. lehké přitažení ramenních popruhů (ty mají nést cca 30% váhy batohu!), následné přitažení popruhů vedoucích od popruhů ramenních šikmo nahoru ke konstrukci batohu, a nakonec sepnutí a lehké dotáhnutí prsního popruhu- v tuto chvíli je třeba, aby mezi rameny a ramenním popruhem nebyla mezera
  3. pokud mezera mezi ramenem a ramenním popruhem je, tak je buď třeba uvolnit popruhy, které vedou od ramenních popruhů ke konstrukci batohu anebo zkrátit celou konstrukci zad a celý proces zopakovat- a nakonec správné sbalení batohu, o kterém se rozepíšeme v samostatném článku, který snad už brzy dokončíme! 

Tak šťastnou ruku při výběru! A nezapomeňte, až budete batoh zkoušet, rozhodně si do něj poskládejte nějaké závaží, protože batoh se bude chovat úplně jinak plný a prázdný. O další rady nebo náměty nám napište!



Další důležité

články k tématu:


jQuery Tlačítko na začiatok by William from Wpromotions.eu
jQuery Tlačítko na začiatok by William from Wpromotions.eu